Zabawy wielosensoryczne

Zabawy skoncentrowane na pobudzaniu różnorodnych wrażeń zmysłowych. Głównym celem jest doświadczanie bodźców dotykowych, świetlnych, słuchowych, a nawet smakowych., tak by pozwolić dzieciom ćwiczyć i uwrażliwiać swoje ośrodki czuciowe.

Zgodnie z filozofią J. Amosa Komeńskiego:

„ … początek wiedzy zawsze znajduje się w naszych zmysłach, gdyż w naszym umyśle nie znajduje się nic, czego wcześniej nie byłoby w jednym ze zmysłów.” (Wall 1986:36)

Wiedza powstaje w wyniku i przy współpracy z poznaniem i wnioskami opartymi na zmysłowych przesłankach. Stanowią one warunek rozumienia i rozwoju dziecka. Początkowo dzieci doświadczają swojego otoczenia  tylko dzięki swoim zmysłom. Oddychają, czują, poruszają się, wąchają, smakują, patrzą i słuchają. Zmysły dostarczają informacji o otoczeniu, budując podstawową wiedzę dzieci, która zapewnia im bezpieczeństwo i umożliwia kształtowanie własnego życia.

Celem prowadzonych zabaw i ćwiczeń stymulujących zmysły jest m.in.:

  • budzenie ciekawości, radości eksperymentowania,
  • rozwijanie zdolności postrzegania,
  • poprawa precyzyjności ruchowej,
  • poprawa orientacji w schemacie własnego ciała,
  • rozwijanie wrażliwości dotykowej,
  • usprawnianie koncentracji na bodźcach słuchowych,
  • reagowanie na różne sygnały dźwiękowe,
  • zmniejszenie lęku przed dźwiękami nieznanymi rozwijanie percepcji smakowej i smaków,
  • gromadzenie doświadczeń węchowych.