Zabawy wielosensoryczne
Zabawy skoncentrowane na pobudzaniu różnorodnych wrażeń zmysłowych. Głównym celem jest doświadczanie bodźców dotykowych, świetlnych, słuchowych, a nawet smakowych., tak by pozwolić dzieciom ćwiczyć i uwrażliwiać swoje ośrodki czuciowe.
Zgodnie z filozofią J. Amosa Komeńskiego:
„ … początek wiedzy zawsze znajduje się w naszych zmysłach, gdyż w naszym umyśle nie znajduje się nic, czego wcześniej nie byłoby w jednym ze zmysłów.” (Wall 1986:36)
Wiedza powstaje w wyniku i przy współpracy z poznaniem i wnioskami opartymi na zmysłowych przesłankach. Stanowią one warunek rozumienia i rozwoju dziecka. Początkowo dzieci doświadczają swojego otoczenia tylko dzięki swoim zmysłom. Oddychają, czują, poruszają się, wąchają, smakują, patrzą i słuchają. Zmysły dostarczają informacji o otoczeniu, budując podstawową wiedzę dzieci, która zapewnia im bezpieczeństwo i umożliwia kształtowanie własnego życia.
Celem prowadzonych zabaw i ćwiczeń stymulujących zmysły jest m.in.:
- budzenie ciekawości, radości eksperymentowania,
- rozwijanie zdolności postrzegania,
- poprawa precyzyjności ruchowej,
- poprawa orientacji w schemacie własnego ciała,
- rozwijanie wrażliwości dotykowej,
- usprawnianie koncentracji na bodźcach słuchowych,
- reagowanie na różne sygnały dźwiękowe,
- zmniejszenie lęku przed dźwiękami nieznanymi rozwijanie percepcji smakowej i smaków,
- gromadzenie doświadczeń węchowych.