Język obcy- angielski
Codzienny kontakt z językiem angielskim w wieku przedszkolnym daje dzieciom niezwykłe możliwości poznania go jako języka drugiego, tak samo naturalnie jak języka ojczystego. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy będzie pojawiał się on regularnie w ciągu każdego dnia, a nie jako lekcja np. raz w tygodniu. Chcemy aby nasze dzieci były naturalnie zanurzone w tym języku, poprzez wplatanie drugiego języka w codzienny plan pracy grupy, komunikowanie się w nim w trakcie wykonywania codziennych czynności (ubieranie się, spożywanie posiłków) i podczas zabaw.
Jest to możliwe dzięki stosowaniu takich metod nauczania jak:
Total Pchysical Response- TPR / Reagowanie całym ciałem.
Jest fantastycznym narzędziem w pracy z dziećmi, dlatego wykorzystujemy je praktycznie w każdym ćwiczeniu, zabawie, piosence. Świetnie sprawdza się podczas wprowadzania nowego słownictwa, gdy dzieci są proszone: Touch the elephant (Dotknij słonia na obrazku); Bring me something red (przynieś mi coś czerwonego); Touch your nose (Dotknij noska); Point at the ceiling (Wskaż na sufit), etc. Wykonując polecenie poprawnie, dziecko utwierdza nas w fakcie, że je rozumie.
Metoda opiera się na wykonywaniu poleceń nauczyciela oraz słuchaniu i odpowiadaniu ruchem. Rolą nauczyciela jest instruowanie uczniów w sposób przyjazny, zabawny i interesujący dla danej grupy wiekowej.
Audio-lingual method / Metoda audiolingualna.
Opiera się na wielokrotnym powtarzaniu za nauczycielem zdań, wyrazów oraz krótkich wypowiedzi (drilling). Jej głównym celem jest wykształcenie nawyków i zwalczanie błędów za pomocą odgrywania różnych scenek dialogowych, dzięki którym trudne pojęcia są łatwiej zapamiętywane. Nacisk kładzie się na słuchanie, a dopiero potem uruchamiane jest przy tej metodzie mówienie, czytanie i na koniec pisanie. Nauczyciel w tej metodzie nauczania języka angielskiego jest modelem do naśladowania a jego zadaniem jest kontrolowanie zachowań językowych uczniów. Słownictwo jest zazwyczaj podawane w minimalnych ilościach, takich by można było z nich bez problemu korzystać podczas kolejnych ćwiczeń.
CLIL / Zintegrowane nauczanie.
Jest to metoda, która opiera się na nauczaniu języka angielskiego dzięki integrowaniu wszystkich przedmiotów szkolnych ze sobą, po kilka na jednej lekcji. Cele metody CLIL to:
– poprawa umiejętności językowych
– usamodzielnienie się uczniów podczas nauki języka
– poszerzanie wiedzy uczniów w różnych dziedzinach nauki
– kształtowanie umiejętności pracy w zespole podczas licznych projektów
Songs / Piosenki.
Są dobrą formą nauczania dzieci, ponieważ dzięki nim łatwiej zapamiętują wyrazy i całe zwroty. Ponadto są wrażliwe i lubią śpiewać, warto również wykorzystać ćwiczenia rytmiczne (chants) do nauczania ustalonych zwrotów i wyrazów.
Story telling / Czytanie bajek.
Nauczyciel czytając bajkę czy opowiadanie, uwrażliwia dzieci na koncentrację i uważne słuchanie. Czynności te najlepiej wykonuje się na dywanie, w kole tak, aby wszystkie dzieci widziały książkę i jej obrazki.
Drama.
To metoda, która polega na odgrywaniu scenek, inscenizacji i improwizacji. Działa na wyobraźnię dzieci i uczy współpracy z innymi, komunikacji i pracy w grupie.
Art And craft / Zajęcia plastyczne.
Stanowią ważny element kształcenia zintegrowanego, ponieważ umożliwiają uczenie się przez działanie i dobrą zabawę. Wykonywanie prac plastycznych motywuje uczniów do mówienia o swoich pracach i słuchania opowiadania innych. Służy to utrwalaniu słownictwa i zwrotów, a poprzez swoją atrakcyjną formę motywuje do zapamiętywania. Ta metoda pracy umożliwia nauczycielowi indywidualny kontakt z uczniami.